onsdag 18. november 2009

Hva er det gode liv?

Vi kan få så mange svar som antall personer vi har spurt, fordi det er et spesielt spørsmål med mange forskjellige meninger. Alle har sitt eget kultur som gjør at vi tenker annerledes. Hvis noen lever i et land med dårlige livvilkår, da tenker man at det gode liv er livet der alle spiser godt, og ikke er sultne. Men hvis noen lever i et rikt land, da ofte det gode liv er livet med alle de nyeste dataspill. Derfor finnes det ingen definisjon om det gode liv. Alle har sin egen mening som er ofte avhengig av livvilkår som vi lever i.

Det er mange personer som Mariola Wower som er en beundret kunstner som maler med kun munn. Mariola hadde en uflaks bilutfall som har paralysert hennes hele ryggrag.
Først var hun helt skuffet men etter noen år fikk hun et nytt mål i livet hennes- malerkunst. Hun sluttet å klage på det at hun ble invalid fordi nå har hun hobby og er heldig. Det viser at det gode liv er ikke bare livet der alle har fullt kropps dyktighet. Mariola sa "nå føler jeg meg ennå heldigere enn før bilutfall, fordi nå satter jeg pris på ting som jeg aldri legg merke på før, og nå vet jeg at de småe tingene kan gjøre oss utrolig glad".


Samene hører også til de menneskene som er litt "andre". De har annerledes kultur, livstile, tenke måte. De er mest opptatt av natur, derfor har de annerledes væremåte enn urbefolkning i Norge. For dem "det gode livet" er livet i et land der de skal respektere og leve i trygghet. De kan føle seg på en måte som innvandrere i Norge. De har andre kultur, språk, som er ofte ikke akseptert av etniske nordmenn. Mange kan ikke for eksempel forstå arrangerte ekteskap i muslimske land. Men kanskje den for mange merkelig kultur betyr det gode liv for dem? kanskje er det det som de elsker fordi det gir dem regler som de forstår og liker? Vi kan ikke bedømme før vi skal forstå andre kultur fordi i forskjellige land "det gode liv" betyr noe annerledes.

For mange er et rikdomm livets mål. De jobber så mye at de bruker ikke livet sitt. De gjør alt til å være rike fordi de tenker at de kan ikke være glad med lite penger. De tenker bare på den høyeste trinn i Maslovs pyramide (selvrealisering). Noen år siden hadde jeg mye mindre penger enn nå men jeg tenker at da hadde jeg det gode liv. Jeg var glad fordi jeg hadde mange gode venner, og til tross for at jeg kunne ikke kjøpe meg så mye som nå, var jeg heldig. Det viser at vi må ikke nå alle de trinnene for å være heldig- noen trenger bare de to første, mens andre har målet til å få mest mulig av den siste trinn.

Men hva betyr det gode liv for meg? Jeg har nok mat, venner, datamaskin. Betyr det at jeg har nådd det gode liv? Det tror jeg ikke. Viktigste er å ha en ren samvittighet for å føle at vi er gode mennesker.


Kilder:
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/no/e/e9/Behovspyramide.jpg&imgrefurl=http://no.wikipedia.org/wiki/Maslows_behovspyramide&h=286&w=338&sz=31&tbnid=_F2xW7I7838NQM:&tbnh=101&tbnw=119&prev=/images%3Fq%3Dmaslows%2Bbehovspyramide&hl=no&usg=__EprS6mqCIVTkBK3T_vdAJKMpZzI=&ei=TcEFS57IJs_E-QakyvnVDQ&sa=X&oi=image_result&resnum=4&ct=image&ved=0CBQQ9QEwAw -Maslows behovpyramide, 18. 11. 2009


http://amun.com.pl/artysci/wower/wower_mariola.htm -Mariola Wower, 18. 11. 2009

Boka

http://www.noregur.is/ARKIV1/sami/ -Samer, 19. 11. 2009

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar